Pracujte na dálku a s klidem: Nový Pohled na Home Office v Českém Právu

Pracujte na dálku a s klidem: home office po novele zákoníku práce

Ráno vstanu, uvařím si kávu a v pohodlí domova usednu k práci. To je pro mnohé zaměstnance ideální představa o pracovním dni. Novela zákoníku práce však přináší jisté změny v oblasti výkonu práce na dálku. V tomto článku Vám přiblížím, co všechno byste měli vědět, pokud se Vás práce z domova týká.

Dohoda mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem

První podstatnou změnou je povinnost uzavřít písemnou dohodu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem umožňující pravidelný nebo nepravidelný výkon práce na dálku. Jako zaměstnavatel mějte na paměti, že i když chcete svým zaměstnancům umožnit výkon práce na dálku pouze výjimečně, je nutné tuto dohodu také uzavřít.  

Tato dohoda je klíčová a neměli byste podceňovat její obsah. Je žádoucí, aby se zaměstnavatel se zaměstnancem dohodl na všech detailech a zabránilo se tak zbytečným nedorozuměním. Těmito detaily jsou například způsoby vykazování práce a pracovní doby, způsob komunikace s kolegy, dostupnost zaměstnance pro kolegy a zaměstnavatele, možnost náhrady nákladů vzniklých při výkonu práce na dálku, možnost a podmínky výpovědi a konečně BOZP.

Ukončení dohody o práci na dálku

Novela zákoníku práce stanoví, že pokud se zaměstnavatel a zaměstnanec dohodnou na výkonu práce na dálku, mají obě strany právo ukončit tuto dohodu s 15denní výpovědní lhůtou, nedohodnou-li se jinak, a to i bez uvedení důvodu. To znamená, že každá strana může skončit tuto dohodu, aniž by musela dávat sáhodlouhé vysvětlení.

Zároveň je možné se dohodnout i jinak, než stanovuje zmíněná právní úprava. Je však nutné přesně specifikovat výpovědní důvody této dohody či výpověď této dohody zcela vyloučit.

Je tedy naprosto v pořádku, že zaměstnavatel příjme na pracovní pozici osobu, jež bude vykonávat práci na dálku po celou dobu trvání pracovního poměru, uzavře-li s tímto zaměstnancem právě dohodu o výkonu práce na dálku.

Nezapomeňte, že i zaměstnanci mohou z této situace těžit, pokud si vyjednají nemožnost vypovědět dohodu o práci na dálku. V takovém případě nebudou nijak omezeni při využívání tohoto, v dnešní době tak oblíbeného, benefitu, kterým je práce z domova (Home Office).

Rozvržení pracovní doby

Nově si také zaměstnanec pracující na Home Office může sám rozvrhovat pracovní dobu, což může být velkou výhodou pro ty, kteří preferují flexibilitu. Zaměstnavatelé jsou však stále povinni evidovat pracovní dobu. Je tedy vyžadována určitá úroveň spolupráce mezi oběma stranami. Jednoduchým řešením pro zaměstnavatele je vzdáleně přístupný online docházkový systém, v němž si zaměstnanci evidují pracovní dobu i konkrétní činnosti. Usnadnit práci oběma stranám může například systém Slack od české společnosti Webscope.io (https://slack.com/).

Tip pro zaměstnavatele: v dohodě o výkonu práce na dálku si sjednejte povinnost pravidelně denně vykazovat pracovní činnosti a docházku.

Náhrada nákladů

Novela zákoníku práce uvádí tři způsoby náhrady nákladů, které jsou spojené s výkonem práce na dálku. Zaměstnanec může požadovat náhradu nákladů, pokud dokáže prokázat, že takové náklady vznikly. Druhou možností je písemně sjednaná paušální náhrada, jež může činit až 700 Kč měsíčně. Třetí možností je, že náhrada nákladů bude vyloučena na základě písemné dohody mezi oběma stranami.

V případě, že zaměstnanci nárok na náhradu nákladů nevzniká, je nutné to výslovně upravit v dohodě o práci na dálku.

Zvláštní pravidla pro určité skupiny zaměstnanců

Novela zákoníku práce také zohledňuje určité skupiny zaměstnanců, jako jsou těhotné ženy, rodiče s dětmi do devíti let a zaměstnanci pečující o své blízké. Tito zaměstnanci mají právo požádat o výkon práce na dálku a zaměstnavatelé jsou povinni to zvážit. V případě, že je jejich žádost zamítnuta, musí zaměstnanec obdržet písemné odůvodnění.

Nepodceňujte důležitost dohody o výkonu práce na dálku

Způsobů, jak a co formulovat do dohody o výkonu práce na dálku, je mnoho a jsou závislé na konkrétní situaci. Přesto by zaměstnavatelé neměli podceňovat důležitost správného nastavení této dohody, které je klíčové pro zabránění potenciálním komplikacím a nesrovnalostem mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.

V případě, že si nevíte s nastavením dohody o výkonu práce na dálku rady, mne neváhejte kontaktovat. Společně nastavíme individuální obsah dohody na míru Vaší firmě. Můžete také využít vypracovaný vzor, který je zde ke stažení.

Nevíte si rady a potřebujete poradit?

Neváhejte se na mě obrátit. Jsem tu pro Vás.

Picture of Mgr. Kateřina Selníková
Mgr. Kateřina Selníková

Jsem právnička specializující se na korporátní právo, obchodní právo, akvizice, investice a pracovní právo. Absolvovala jsem právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Již během studia jsem začala svoji kariéru v renomované pražské advokátní kanceláři KŠD Legal. Dále jsem své znalosti rozvíjela na Ministerstvu spravedlnosti České republiky a u soudního exekutora. Po dokončení vysokoškolského vzdělání jsem se připojila k advokátní kanceláři V4 Legal. Během 5 let strávených v této kanceláři jsem postupně stoupala v hierarchii, až jsem dosáhla pozice vedoucího advokáta pro Českou republiku, při níž jsem vedla tým talentovaných kolegů. V roce 2021 jsem se rozhodla osamostatnit a zaměřit se na pomoc podnikatelům v rozvoji jejich vizí a inovací. Mým cílem je poskytovat právní řešení, která jsou nejen efektivní a bezpečná, ale také přizpůsobená Vašim individuálním potřebám a cílům. V roce 2023 jsem začala psát blog, kde bych ráda poskytla cenné informace, rady a tipy v oblasti práva a legislativy.

Nenechte si ujít
Nastavení cookies

Soubory cookie používáme k zajištění základních funkcí webu a ke zlepšení vašeho uživatelského zážitku. Souhlas pro každou kategorii můžete kdykoliv změnit.

Nezbytně nutné soubory cookies

Tyto soubory cookie jsou nezbytné pro správné fungování našich webových stránek. Bez těchto souborů cookie by webové stránky nefungovaly správně.

Bezpečnostní cookies

Bezpečnostní soubory cookie umožňují ukládání informací souvisejících se zabezpečením, např. ověřování, ochrana před podvody a další prostředky na ochranu uživatele.

Personalizační cookies

Personalizační soubory cookie mohou používat soubory cookie třetích stran, které jim pomáhají přizpůsobit obsah a umožňují sledovat uživatele na různých webových stránkách a zařízeních.

Reklamní cookies

Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám mohli zobrazit vhodné obsahy nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. Díky tomu můžeme vytvářet profily založené na Vašich zájmech, tak zvané pseudonymizované profily. Na základě těchto informací není zpravidla možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas, nebudete příjemcem obsahů a reklam přizpůsobených Vašim zájmům.

Děkujeme za pomoc

Soubory cookies nám pomáhají řídit obsah stránky a reklamy tak, aby vyhovovaly vašim představám. Svou volbu můžete kdykoliv změnit kliknutím na nastavení soukromí v patičce webu.

Nebo
Více informací

Máte-li jakékoli dotazy týkající se používání souborů cookies a vašich voleb, kontaktujte nás prosím.

Nastavení soukromí

Soubory cookies nám pomáhají řídit obsah stránky a reklamy tak, aby vyhovovaly vašim představám. Svou volbu můžete kdykoliv změnit kliknutím na nastavení soukromí v patičce webu.